Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je úterý, 24. května 2016 a svátek má Jana.

Církevní restituce a co je konkordát

Co znamená pojem Konkordát? Z hlediska současnosti jde o název uzavřené, a nikdy nevypověditelné ani neměnitelné smlouvy mezi státem Vatikánem a jinými státy, která upravuje vztah římskokatolické církve ku svému historickému, avšak i jinému různě nabytému majetku, nalézajícímu se v jiných zemích. Za stát Vatikán smlouvu s jiným státem uzavře nejvyšší praktikující duchovní římskokatolické církve působící v onom státu, se kterým se konkordátní smlouva uzavírá.

Církevní restituce a co je konkordát
 
Publikováno: 22.1.2014
Rubrika: Ostatní

Ve smlouvě je zakotveno, že majetky římskokatolické církve, které se nacházejí na územích státu, kterým zástupce římskokatolické církve uzavírá smluvní dohodu, ve které se zakotvuje, že majetek církve se stává majetkem státu Vatikánu. Tato smlouva však musí být ještě ratifikována. To však nelze nikterak obejít! Od chvíle kdy se tak stane, stávají se tyto majetky provždy nedotknutelným majetkem římskokatolické církve a tedy majetkem Vatikánu, který přísluší římskokatolické církvi. Kdybychom chtěli historicky zkoumat vznik názvu Konkordát, museli bychom se zabývat dějinnými událostmi o mnoho staletí zpět. To ale není smyslem tohoto sdělení, které má osvětlit současně diskutovaný problém, který je spojený s církevním majetkem nalézajícím se v české zemi.

Po dobu staletí se mnohé země co do své velikostí měnily, jiné zanikaly a nebo spojovaly či měnily své jméno. Tím práva Konkordátu slábla a mnohde zcela zanikla. V roce 1948, kdy komunistický puč znásilnil v poválečném Československu obnovenou demokracii, počala komunistická totalita znárodňovat nejen to, co bylo zakotveno v dekretech prezidenta Eduarda Beneše, ale naprosto vše, včetně drobných živností. Pochopitelně došlo i na znárodnění veškerého majetku církví. Zde je třeba říci, že ani za předválečného Československa a ani za války za existence tak zvaného protektorátu Čechy a Morava nedošlo s římskokatolickou církví k uzavření konkordátu, ale tradičně byl respektován stav odluky církve od státu, uchovaný z doby existence Rakouska Uherska.

Po pádu komunismu se katolická církev opakovaně usiluje o vydání svých bývalých a dokonce i jen údajně bývalých majetků. Vzhledem k tomu, že v pozemkových knihách a soudních spisech je řada chyb a i nepřesností a některé záznamy v nich obsahují i zjevné chyby, je vydávání církevního majetku často dost problematické. Zde se zastavme a poskočme o kousek dál, abychom se sem později vrátili.

Snad každý, kdo se věcí byť jen povrchně zabývá, ví, že téměř všechny státy mají na územích jiných států své nikým jiným nedotknutelné majetky, přinejmenším v podobě objektů velvyslanectví a k nim příslušnících pozemků, ale i jiné. Jako příklad uveďme vlastnictví České republiky Českého domu v New Yorku, v USA. Malá země Vatikán ležící coby suverénní stát ležící uprostřed Itálie má v mnoha zemích svá velvyslanectví a mnohde i značné í majetky, bude mu po vydání církevních majetků, které se nacházejí na území České republiky, představují svým rozsahem pohádkové bohatství. Jde o rozsáhlé polnosti, louky, lesy, rybníky, hrady, zámky, kláštery, kostely, chrámy a fary, kapličky, ale i zahrady a různé jiné statky včetně zemědělských i zmíněného už velvyslanectví s velkým pozemkem uprostřed Prahy.

Uvážíme-li celkovou velikost na sebe nenavazujících územních rozloh bez ohledu na jejich celkovou hodnotu, představovalo by to všechno nepředstavitelně obrovskou územní plochu zabírající značně veliké území uvnitř české země. Rozloha majetku Vatikánu v Česku by se stala nemalým satelitem Vatikánu, respektive jeho dislokovanou částí. Jeho rozsah by byl větší, než je sám jeho vlastnický stát Vatikán, ležící uvnitř o mnoho větší Itálie.

Církevní restituce a co je konkordát
... a žádný z papežů je ve svém papamobilu nedokáže nikdy objet.
Foto: Archiv KP

Navraťme se ale zpět do místa přerušení: Soustavnému tlaku požadavků katolické církve nakonec podlehli údajně pravověrní křesťané, tedy "opravdoví vlastenci", pánové Petr Nečas a Miroslav Kalousek. Podporu jim bohužel poskytl nejen i rádoby veliký český patriot, pan kníže Karel Schwarzenberk. Není snad třeba barvitě připomínat za jakých okolností si tito pánové v poslanecké sněmovně parlamentu zcela neetickým přitom neobvyklým způsobem prosadili přijetí zákona o vydání církevních majetků, dokonce i těm církvím, které v době znárodnění církevních majetků žádný majetek nevlastnily a některé ještě tehdy ani neexistovaly. Úctu a obdiv je třeba projevit čestným batistům, kteří se svých "nároků" veřejně zřekli.

Nabízí se zde otázka: Proč se už shora jmenovaní pánové stali tak vehementně aktivními ve věci vydávání církevních majetků.. Když si dáme vše do souvislostí, bylo to už v čase, kdy pod jedním z nich se počalo bortit premiérské křeslo a kdy se rapidně snižovaly preference strany ODS, které byl pan dotyčný předsedou a kdy i druhý už musel cítit důsledky svých předchozích rozhodnutí. Přitom se blížily parlamentní volby a aniž ten druhý z nich, tedy tušil, že se běh událostí zrychlí a že do švestek padne vláda, jistě vnímal příčinu opakovaně mu projevovaných antipatií občanskou veřejností. Zřejmě oba pánové věděli, že jejich snahu katolická církev nepomine bez povšimnutí. Že nejde jen o pouhou domněnku potvrdil výrok samotného pana kardinála Duky, který v tomto smyslu prohlásil : Na církve se už slétají zájemci o rozprodávání nepotřebného církevního majetku jako vosy na med. My ovšem tuto příležitost předáme jen těm, kteří se o to nejvíce zasloužili. Dalo by se z výroku o vlastně veřejně dané nabídce pana kardinála Duky vydedukovat, že pánové Kalousek s Nečasem, i kdyby v politice ukončili své dlouholeté extempore odchodem tím místem, kde nechal tesař díru, měli by už navždy ve Vatikánu otevřené dveře. Ačkoli za působení svatého otce Františka člověk nikdy neví, ač by šlo o herce, skoro profíky. Zkrátka, jak se lidově říká, byli by už za vodou a měli by i vystaráno, ovšem jak se proslýchá, prokličkují-li se úspěšně mezi paragrafy. Těch možností je řada a tak časem uvidíme, jak bude odměněna za jejich nemalé úsilí v obejití Konkordátu honorována.

Jenomže každého jistě zajímá, jak to s vydáváním majetku církvím nakonec dopadne. Záporných možností na straně státu vůči církvi je několik. Ovšem při prokázání církve katolické, že její nárok z hlediska byť pochybeného práva je přesto oprávněný, bude potom etické se dle toho zachovat a majetky církvi vydat, než se soudit, ovšem s hlučnou výhradou.

Nejdříve si ale odpovězme, proč jsou požadavky církve nemorální? Je tomu tak proto, že církve byly součástí porobeného celku české země, tedy stejně tak jako všichni její občané, kteří například přišli vlivem měnové reformy o své celoživotní úspory, které jim už nikdy nikdo zpět nevydá a vlastně už ani nikdy vydat nemůže a ani nemusí. Církve přece nebyly jediným uskupením v zemi, které bylo vedle řady dalších poškozených seskupení všeho možného druhu ale jedinců a rodin, či dokonce celých rodů komunistickým režimem okradeno. Jim všem též tehdy jako oni porobený stát diktaturou nemohl a nemůže nic za provinilou komunistickou diktaturu vydat. Proto by nebylo nemorálním, kdyby při dalších jednáních s církví římskokatolickou, před vydáním majetků státem církvím, zástupci státu je s veškerou vážností i diplomatickou zdvořilostí upozornili na to, že po případném vydání požadovaného majetku bude mít Česká republika v důsledku předchozí tvrdosti a neústupnosti právo toky svých říček a potoků, které přitékají do církvi vydaných rybníků, si odehnout do svých náhradně zbudovaných rybníků v blízkém území, co je nakonec logické. Též, že veškeré komunikace vedoucí do vydaných církvím prostorů bude mí stát právo je uzavřít a dále je už neudržovat. Český stát že bude mít i právo zastavit do nich dodávku elektřiny z důvodu nákladů na udržování provozu napájecí sítě. To samé se bude týkat též i užitkové vody, tepla a plynu. Dále, že v případě přijetí nového zákona týkajícího veřejného zájmu bude možné některé majetky z důvodu veřejného zájmu zestátnit.

Protože je zřejmé, že takovýmto způsobem a tónem ještě s římskokatolickou církví nikdo nejednal nebo jednat nechtěl, zvláště když za stát jednali, lidé jakými jsou panové Nečas s Kalouskem, pak není k podivu setrvání církve římsko katolické na svém.

Autor článku: Pavel Franc, České Budějovice/Kolín
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Světlo naděje Heleny Kohoutové. Pozvánka na literární podvečer do Dvořákova muzeaKolín schválil smlouvy o poskytnutí dotací sportovním a kulturním organizacímPrůmyslová zóna u Ovčár se rozšiřuje, má vynést až 100 milionů korunPoslední dny objevů pod pyramidami. Výstavu navštívilo téměř 4 tisíce lidí, končí 29. května
Kalendář akcí: Květen
Po
 
2
9
16
23
30
Út
 
3
10
17
24
31
St
 
4
11
18
25
 
Čt
 
5
12
19
26
 
 
6
13
20
27
 
So
 
7
14
21
28
 
Ne
1
8
15
22
29
 
>> Zobrazit podrobný kalendář akcí
Řádková inzerce
Byty (1 inzerátů)
Nemovitosti (2 inzerátů)
Pronájmy (5 inzerátů)
Prodej (6 inzerátů)
Koupě (3 inzerátů)
Seznámení (2 inzerátů)
Různé (1 inzerátů)
    
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM