Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je čtvrtek, 25. srpna 2016 a svátek má Radim.

"Dejme srdci správný rytmus," říká v rozhovoru o Nordic walking instruktorka Naďa Žahourková

Naďa Žahourková je zřejmě první akreditovanou instruktorkou Nordic walking v Kolíně. Absolvovala čtyři výcvikové kurzy a navíc kurz instruktorský. Své zkušenosti by ráda předala ostatním a má pro to dobrou motivaci. Jakou? To byla první otázka našeho rozhovoru.

 
Publikováno: 16.3.2014, Aktualizováno: 11.3.2014 v 15:00
Rubrika: Ostatní

"Hodně jezdím na kole a na cestách potkávám velké množství lidí s holemi. Většinou mají nevhodné trekové hole do hor a je na nich znát, že jim nikdo neukázal správný styl. O hůlky se jen opírají. Obvykle mi to nedá, zastavím, promluvím s nimi a předvedu správný pohyb. Nikdo z nich mi ještě neřekl, že obtěžuji. Naopak je znát, že lidé mají zájem a osvěta chybí. Je škoda, když zájemci z této skvělé chodecké disciplíny získají jen malý užitek. Nordic walking může být mnohem zábavnější a zdravější, než si lidé myslí," konstatuje Naďa Žahourková.

Co může být na chození s hůlkami těžkého. Každý přece ví, jak chodit?

To jsem si myslela kdysi také. Za dlouhé měsíce jsem v Kolíně a okolí nepotkala nikoho, kdo by chodil správně a mohu vám garantovat, že rozdíl je propastný. Většina chodců nesplňuje ani základní předpoklad - nemá správné hůlky s tzv. "rukavičkami". Navíc chodecký styl Nordic walking nemá s běžnou chůzí nic společného. Je opravdu třeba se ho poctivě naučit a pak se tzv. "vychodit". V první řadě nejde jen o pohyb nohou, hůlky si můžeme představit, jako prodloužené ruce, které pracují při pohybu tak, abychom ulevili nohám. Říkám: "s hůlkama se chodí rukama". Školené chodce potkávám většinou jen v okolí Poděbrad. Jde o klienty lázní s instruktorem.

Chodí se tedy zejména pro zdraví?

Sama razím heslo "Dejme svému srdci správný rytmus", ale nejde jen o fyzické zdraví. U nás se Nordic walking uchytil už první polovině 90. let, kdy se hůlky začaly dovážet ze zahraničí. Nejprve je začali používat při trénincích sportovci, pak rehabilitační sestry u kardiovaskulárních chorob a nyní třeba i senioři, kteří zjistili, že hůlky jsou lepší, než stařecké hole. U kardio chůze je důležitá tepová frekvence. Správné tempo poznáme i bez přístrojů. Když už hovor nebo zpěv při chůzi není souvislý, jde o správné tempo. Chůze je obvykle považovaná za společenskou záležitost, ale při správné frekvenci chodíme ještě navíc pro zdraví. Doporučuji Nordic walking pro všechny věkové kategorie, ale zejména pro ženy okolo padesátky. Každý den 10.000 kroků ve správné tepové frekvenci je lepší, než nákladné kosmetické přípravky. Je to rekreačně sportovní disciplína, není to závodění, působí blahodárně i na psychiku a celkově posiluje kondici. Chce to lehké, prodyšné oblečení, sportovní obuv, která je lehká, ohebná - ne kotníková, ledvinku s lahví na pití a hlavně veselou mysl, protože zažijeme hodně legrace. Po chůzi nebolí nohy ani kolena. Při správné chůzi jdeme třikrát rychleji než obyčejně, ale žádný strach - ani vám to nepřijde.

Proč se s Nordic walking cítí lidé tak dobře?

Chůze se zapojením rukou je pro člověka svým způsobem přirozená od doby, kdy jsme jako mimina začali lézt. Při Nordic walking se v mozku vytvářejí propojení, která nás vracejí do doby, kdy jsme chodili po čtyřech. Můžeme pak zažívat, že se náš pohyb stává jakoby zvířecím, připadáme si jako kočkovitá šelma. Když se k tomu člověk dopracuje a odchodí nezbytnou dávku hodin, sepne to v hlavě a pro krevní oběh je to nejlepší trénink. Problémem nebývá ani artróza, s hůlkami jde vše snáz a kloubům se odlehčuje. Chůze má i ten efekt, že se člověk dostává do harmonie. Hormony štěstí - endorfiny vám přinesou dobrou náladu.

Co je do začátku nezbytné?

Doporučuji navštívit instruktora, aby ukázal správné hole a předvedl pohyb. Po krátké zkoušce hned zjistíme, zda nás to bude bavit. Nejlépe se chůze učí do mírného kopečka. Při dobrém stylu vás hole nahoru doslova vynesou. Do začátku stačí chodit třikrát týdně po třiceti minutách. Osobně budu pořádat dvouhodinové lekce, kde se lidé naučí rozcvičit klouby a svaly a vyzkouší si pohyb v chůzi. Po nějakém čase, třeba po měsíci by chodec měl trenéra znovu navštívit kvůli korekci pohybů. Kolem Labe a v okolí Kolína je plno vhodných terénů pro chůzi. Lepší než asfalt je měkčí povrch chodníčků v Borkách. Těším se, že za rok už budu i v Kolíně potkávat rychlochodce s pohybem kočkovitých šelem.
 

Naďa Žahourková, první akreditovaná instruktorka Nordic walking v Kolíně tvrdí, že chůze s holemi může být mnohem zábavnější a zdravější, než si lidé myslí.
Foto: Vladimír Sládek
Autor článku: Vladimír Sládek
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Kolínští atleti zabojovali v Jablonci o záchranu, přesto musí čekat na výsledky extraligyV minulých dnech prožíval Kolín další dopravní komplikace Ke srážce vlaku s chodce, k níž došlo 23. srpna u restaurace Rozkoš, musel do Kolína vzlétnout vrtulníkOBRAZEM: Císařské dny v Kolíně
Kalendář akcí: Srpen
Po
1
8
15
22
29
Út
2
9
16
23
30
St
3
10
17
24
31
Čt
4
11
18
25
 
5
12
19
26
 
So
6
13
20
27
 
Ne
7
14
21
28
 
>> Zobrazit podrobný kalendář akcí
Řádková inzerce
Oznámení (1 inzerátů)
Vzpomínáme (3 inzerátů)
Nemovitosti (1 inzerátů)
Pronájmy (2 inzerátů)
Prodej (2 inzerátů)
Koupě (2 inzerátů)
Seznámení (1 inzerátů)
Různé (1 inzerátů)
    
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM