Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je pondělí, 27. června 2016 a svátek má Ladislav.

Jak nedaleko Kolína šťastně přistála ruská dakota kapitána Zoltána Nemeslakiho

Jak nedaleko Kolína šťastně přistála ruská dakota kapitána Zoltána Nemeslakiho
 
Publikováno: 11.2.2014 v 8:35
Rubrika: Ostatní

Kolem Kolína padají letadla často. Letouny vojenské, sportovní i vrtulníky. Ovšem dopravní letadlo, přestože jich mnoho vídáme na obloze, naštěstí na naše polabské území dlouho neslétlo. Jedna téměř 60 let stará událost připomíná, jak u Černých Voděrad den před Štědrým dnem přistála slavná "dakota". Tato nehoda je opravdu výjimečná. Na stejné trase totiž hned po sobě ztroskotala dvě stejná letadla.

Z Budapešti vystartovala dvě dopravní letadla Lisunov Li-2 společnosti Malév 23. prosince 1954. Oba stroje zamířily do Prahy. Lisunov Li-2 byl sovětskou verzí známé americké dakoty Douglas DC- 3. Tento typ byl přestavěn v licenci na leteckou přepravu v Sovětském svazu. Létal i v československých barvách a lze jej vidět v leteckém muzeu Kbely v podobě transportního letounu čs. paradesantní jednotky v SSSR. Druhý exemplář se nachází v depozitáři.

V 11.47 hodin vzlétl z budapešťského Lisunov Li-2 s registrační značkou HA-LIF a po měl po přistání v Praze pokračovat dál do Berlína. Na palubě tohoto stroje cestovalo 28 cestujících a pět členů posádky. Kapitánem tohoto letounu byl šestatřicetiletý kapitán Zoltán Nemeslaki a druhým pilotem čtyřiadvacetiletý Ištván Schwanger. Jen o 10 minut předtím se pohyboval na Prahu stejný typ maďarský Li-2 s imatrikulací HA-LII. V něm bylo bylo 19 lidí, 14 cestujících a 5 členů posádky. Letu velel pětadvacetiletý kapitán Imre Sarközi, druhým pilotem byl třiadvacetiletý Mihály Boda. Zbytek posádky tvořil palubní mechanik, radiotelegrafista a jedna stevardka.

Oba letouny se pohybovaly po totožné trase na Budapešť, Piešťany, Brno, Polnou a Prahu. Vše probíhalo bez problémů, až po přeletu hranic maďarských hranic vlétly stroje do mraků a posádky hlásily námrazu. Piloti dostali povolení stoupat do větší výšky. Vystoupali nad oblačnost a námrazy se zbavili. Nad tehdejším Československem bylo ale mizerné počasí, od západu přecházela studená fronta se silným větrem a sněžnými bouřkami. Nebylo pravděpodobně tak zle, že by letadla nemohla letět. Hodinu před oběma maďarskými stroji letěl tutéž trasu letoun ČSA a žádné potíže nehlásil.

Velké komplikace Maďarům nastaly při přeletu Českomoravské vrchoviny. "Vletěli jsme do mraků a začalo to s námi velmi silně házet, padal sníh," popisoval jeden z cestujících letounu HA-LIF. "Neviděl jsem příznaky bouře, ani kroupy, ani obalení letadla ledem, ale bylo cítit silný protivítr, " doplňoval další pasažér. Do potíží se nejprve dostal stroj HA-LII, který letěl jako první. Letadlo letělo až k Brnu ve výšce 2.700 metrů. Pak posádka požádala o povolení k sestupu do 2.100 metrů. Posádka před sebou viděla mraky a doufala, že v nižší výšce proletí mezi vrstvami mračen. Dalším důvodem k manévru bylo druhé letadlo HA-LIF, které bylo o několik minut za nimi a pomalu se přibližovalo. Piloti chtěli klesnout do nižší letové hladiny, aby měli od druhého letadla bezpečný odstup. Ovšem ve 2.100 metrech vletělo letadlo do mraků. Strojem začaly házet turbulence, letadlo se dostalo do sestupného vzdušného proudu a na křídlech se začala tvořit námraza. Piloti požádali o další sestup do 1.500 metrů, což jim ale dispečeři nepovolili z bezpečnostních důvodů.

Jak nedaleko Kolína šťastně přistála ruská dakota kapitána Zoltána Nemeslakiho
Vpravo pravděpodobně stojí kapitán Zoltán Nemeslaki.
Foto: Archiv KP

Letadlo ztrácelo výšku i výkon motorů klesal. Posádka tedy začala zvažovat návrat do Brna a pokračovala v klesání. Piloti doufali, že se tak konečně dostanou z mraků. Když z nich však konečně vylétli, zjistili, že jsou níže, než předpokládali. Letadlo mělo výšku jen asi 250 metrů nad terénem, což bylo příliš málo na další pokračování letu. Piloti se proto rozhodli nouzově přistát. "Kapitán dal povel k vypnutí motorů. V tom okamžiku narazil koncem pravého křídla na strom na okraji lesa, konec křídla se urazil, letadlo se poněkud stočilo a dopadlo na zem po 20 metrech. Odrazilo se, stočilo se ještě více vpravo a zůstalo ve vzdálenosti asi 50 metrů od okraje lesa. Levý motor, který se při dopadu vyvrátil a začal hořet, byl však přenosným hasicím přístrojem a vlhkou zemí uhašen," popisuje souhrnná vyšetřovací zpráva. Letadlo přistálo u vesnice Bratroňov nedaleko Havlíčkova Brodu. Nehodu viděli obyvatelé vesnice, na místo rychle dorazili a poskytli pomoc. Žádný velký zásah však naštěstí nebyl třeba. Při nouzovém přistání byla vážněji zraněna jen jedna pasažérka, finská cestující utrpěla vykloubení nohy v kyčli. Několik lidí utrpělo oděrky a pohmožděniny. Do velké míry to bylo způsobeno tím, že sedadla nebyla vybavena bezpečnostními pásy.

Druhé letadlo HA-LIF přeletělo dále směrem na Prahu. I jeho piloti nad Vysočinou bojovali s počasím. Stejné příznaky jako námraza nižší výkon motorů a komplikovala namrzlá Pitotova trubice, kterou se měří rychlost. Letoun Vysočinu zdolal a pokračoval ku Praze. Posádka neuznala za nutné problémy hlásit dispečerům cílového letiště. Pražské letiště kvůli silnému větru letadlo nepřijalo, načež posádka maďarského stroje upozornila věž, že dochází palivo. Povolení k přistání Maďaři proto dostali, jenže to už posádka kvůli výpadku spojení neslyšela. Rozhodla se přistát na letišti v Benešově. Velitel chtěl klesnout pod mraky, aby se vyhnul další námraze a turbulencím.

A historie jejich předchůdce se opakuje: z mraků se letadlo vynořilo v necelých 200 metrech. Kapitán dal povel ke zvýšení výkonu motorů, aby nabral výšku nad terénem, ale nesprávná manipulace palubního mechanika s ovládáním motoru způsobila pravý opak, výkon dále klesal. Pravděpodobně se jednalo o osudovou chybu. Levý motor nakonec úplně vysadil. Posádka se rozhodla znovu zamířit k Praze, ale letadlo už tam nedoletělo. S nefunkčním motorem a v mizerném počasí nemohlo udržet výšku. "Letěl jsem dál a zpozoroval jsem, že stranou od kopce je elektrické vedení na dřevěných sloupech. Když jsem si uvědomil, že vedení nepřelétnu, rozhodl jsem pro nouzové přistání," vysvětlil své rozhodnutí kapitán Nemeslaki. Podletěl elektrické dráty, vypnul motory a bez podvozku přistál na poli u Černých Voděrad. Lidé v letadle měli opět štěstí v neštěstí. Ze 33 osob na palubě utrpěl vážnější zranění pouze jeden Bulhar. To si do značné míry zavinil sám. "Bylo mu nevolno, odmítl mnou nabízený pytlík a přes upozornění mne i ostatních cestujících odešel na toaletu, kde byl při vynuceném přistání zraněn," vzpomíná letuška.

Oba letouny HA-LIF, stejně jako HA-LII, byly po nehodě odepsány. Vyšetřovatelé konstatovali, že některé nepoškozené části by bylo možné použít na náhradní díly. Podle výpovědi obou posádek bylo zásadním problémem počasí. Letci tvrdili, že na ztížené podmínky nebyli upozorněni a že jim tedy nemohly let přizpůsobit. Budapešťská meteorologická služba posádky na přechod studené fronty neupozornila, ačkoli o tom byla z Prahy informována. Piloti mohli chybějící informace o počasí získat z vysílání Aero a Tamet, to ale neudělali. "Maďarské posádky během letu nepřijímají zprávy o počasí vysílané pro všechna letadla ve vzduchu na zvláštních frekvencích podle určeného vysílacího rozvrhu," konstatovala vyšetřovací zpráva.

Nesrovnalostí našli vyšetřovatelé hodně. Ve výpočtech délky letu, množství paliva, zatížení letadla, navigační dokumentaci, komunikaci s dispečery, přetížení letadla a znalostech provozní příručky. Možná právě proto se mnohé zanedbávalo, že šlo o zkušené piloty, kteří měli nalétáno tisíce hodin. Bezprostřední příčinou obou nouzových přistání nebylo počasí, nýbrž potíže s motory. V tomto ohledu vyšetřovatelé usoudili, že šlo o selhání posádky.
 

Autor článku: Jiří Červín
Nepřehlédněte...
Farář Libor Bulín odchází z Kolína od rozdělané práceKolínská radnice zakoupí olejomalbu Jana Tichého. Jedná se o rozměrný obraz Na břehu řeky RýnaKolín je špízován kamerami, zvyšují prý bezpečí občanů. Za poslední rok přibyly třiChci vyhrát, nenechám se zastrašit ubožáčky bez morálky
Kalendář akcí: Červen
Po
 
6
13
20
27
Út
 
7
14
21
28
St
1
8
15
22
29
Čt
2
9
16
23
30
3
10
17
24
 
So
4
11
18
25
 
Ne
5
12
19
26
 
>> Zobrazit podrobný kalendář akcí
Řádková inzerce
Nemovitosti (3 inzerátů)
Pronájmy (4 inzerátů)
Prodej (3 inzerátů)
Koupě (1 inzerátů)
Zaměstnání (1 inzerátů)
Seznámení (1 inzerátů)
    
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM