Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je středa, 26. září 2018

Kdo neumí polku, nenajde si holku

V září začaly taneční. Oblíbenými lektory se stali Eduard Zubák, mistr republiky profesionálů v latinskoamerických tancích a finalista mistrovství v deseti tancích, a jeho manželka Hana Zubáková.

 Kdo neumí polku, nenajde si holku
Foto: Archiv KP
 
Publikováno: 22.10.2016 v 6:00, Aktualizováno: 20.10.2016 v 18:00
Rubrika: Zpravodajství

Náš mistr tance působí v současné době i jako profesionální tanečník, trenér a choreograf třeba v muzikálu Carmen. Veřejnost jej nejvíc zná jako choreografa Zdeňky Žádníkové-Volencové, Davida Suchařípy, Lucie Bílé, Heleny Vondráčkové či Jiřího Korna. Povídali jsme si o tom, jak vypadají taneční v jedenadvacátém století.

Pořádáte letos taneční kurzy v Kolíně a Poděbradech. Kolik frekventantů se vám přihlásilo?

Ano pořádáme a jsme za to moc rádi. Tanec je náš životní styl, tančíme všude a pořád a jsme nadšeni z toho, jaký je v Kolíně a Poděbradech o tanec zájem. V Kolíně se nám přihlásilo celkem 170 frekventantů a v Poděbradech 90 frekventantů.

Tančí v kurzech letos víc chlapců nebo dívek?

V Kolíně je o deset chlapců více než dívek, což je lepší, než kdyby přebývaly dámy a v Poděbradech o pět chlapců více než dívek.

Proti tradičnějšímu pojetí vašich předchůdců, mistrů Matiášů, Smetany, Jaroše, Kupra, Podhrázské a dalších, je vaše pojetí výuky o dost modernější. V čem to spočívá?

Nemohu posoudit, jak moc se pojetí tanečních všech jmenovaných mistrů lišilo od našeho, i když manželka chodila do tanečních k panu Jarošovi, ale za naším pojetím je obrovská dřina, stále se vzděláváme v mnohých oblastech tanečního oboru u nás i ve světě. Máme svojí vizi o tom, jak komplexně vybavit mládež základními hodnotami taneční a společenské výchovy. Jde nám o to, aby mládež viděla tanec jako důležitou a nedílnou součást svého společenského života a měli k němu kladný vztah.

Kolín byl léta městem tance jive, platí jeho oblíbenost dodnes?

To jste se trefil přímo do černého! Jive je obecně oblíben u většiny lidí už jenom tím, že je veselý a dokáže lidi odvázat, dokonce i u mě byl vždy jive tím nejoblíbenějším tancem, ale zároveň je technicky velmi těžký a proto trvá nejdéle, než se ho kurzisté naučí. V rytmice jsme si u jivu v minulosti vytvořili mylnou domněnku, že důrazná doba v jivu je ta první, stejně jako u valčíku nebo tance cha-cha, ale to je omyl, protože důrazná doba v jivu je každá druhá doba a jedině tam také může vzniknout takzvaný swing, což je pulzování v kolenou nahoru a dolů a k tomu mírné zhoupnutí pánve do strany. To je velmi těžké zvládnout v rychlosti 40-43 taktů za minutu, což je je obvyklá rychlost jivu, ale díky posunutému důrazu na druhou dobu to lze zvládnout. V základních tanečních není možné toto vše kurzisty naučit. Proto učíme nejdříve jít správně rytmicky do hudby a v pokračovacích kurzech se už zabýváme více technikou tance. Věříme, že i nadále bude jive oblíbeným tancem v Kolíně i s posunutým důrazem na druhou dobu.

A polka či valčík?

Jednoznačně obojí! I přesto, že jsem v mé soutěžní sportovní kariéře polku nesnášel, jelikož byla součástí latinskoamerických tanců na soutěžích, musel jsem jí tvrdě trénovat každý den. Polka je náš národní tanec a měl by si ji umět zatančit každý. Kurzistům říkáme "kdo neumí polku, nenajde si holku“. Valčík je bez debat! Je to královský tanec, nedokážu si bez něj představit žádný ples.

Dříve bývalo pravidlem, že většina náctiletých navštěvovala taneční kurzy vlastně povinně. Jak je to nyní?

Myslím, že tady v Kolíně to už dávno není pravda. V Kolíně jsou taneční vždy velkou společenskou událostí, na kterou se kurzisté v drtivé většině těší. Každý pátek jsme svědky toho, jak si to kurzisté užívají a vidíme, že je to opravdu baví. Stává se nám, že někteří absolventi našich základních kurzů se přihlásí znovu a prožijí si tak taneční víckrát. To nás nesmírně těší a je to pro nás signál, že jsme na správné cestě.

Jak byste charakterizoval dnešní začínající tanečníky?

Jsou velmi chytří, dokáží velmi dobře a rychle pracovat s informacemi, které jim poskytnete. Záleží jim na tom, jak vypadají a musím říci, že se nám ještě nestalo, že by někdo z kurzistů v tanečních byl nevhodně oblečen. Zajímá je etiketa a chtějí poznávat nové věci. S pohybem je to trošičku horší, ale nakonec se v tom přeci jen najdou a ten základ se naučí. K těm základním krůčkům není vůbec třeba talent, chce to jen chtít a chodit pravidelně a to zatím splňují na jedničku.

Pokud se někomu zalíbí v tanečních, může pokračovat dál?

Samozřejmě ano! To je snad jediná věc, ze které jsme zatím trošičku zklamaní. Z těch zhruba osmdesáti párů zbude maximálně deset, které chtějí pokračovat dál. To je škoda.

Vy jste proslul i choreografiemi. Na čem zrovna pracujete?

Choreografická práce mě vždy přitahovala a čím jsem starší, tím více a více. Těch choreografií bylo za třicet let praxe už opravdu mnoho, ale ještě žádná z nich nebyla tak slavná jako třeba Petite Mort od Jiřího Kyliána nebo Alvin Ailey's - Revelations. V této oblasti jsem oproti těmto velikánům stále ještě na počátku své cesty, ale těším se na ni. V současné době pracujeme s vynikající světovou tanečnicí a choreografkou argentinského tanga Alejandrou Mantiňan z Buenos Aires v mini projektu Los Misterios del Amor / Tajemství Lásky, dále připravujeme choreografie pro jubilejní desátý ročník hudebně tanečního projektu naší akademie s názvem CHAOS - 10, který proběhne příští léto v kolínském divadle. Aktuálně ještě pracuji na choreografii, kterou budeme tančit s taneční partnerkou a dvojnásobnou mistryní České republiky v latinskoamerických tancích Albinou Zaytsevou na skladbu Asturias od španělského skladatele Isaaca Albenize.

Autor článku: Jiří Červín
Nepřehlédněte...
Řádková inzerce
Nemovitosti (1 inzerátů)
Auto-moto (1 inzerátů)
Prodej (1 inzerátů)
Různé (2 inzerátů)
      
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM