Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je úterý, 21. ledna 2020

Čertovské jízdy a poslední letošní víkend s parní lokomotivou

Kolínská řepařská drážka je podivuhodným fenoménem.

Čertovské jízdy a poslední letošní víkend s parní lokomotivou
Foto: Redakce KP
 
Publikováno: 5.12.2019 v 23:00
Rubrika: Zpravodajství

Klub založený pro její obnovu vybudoval od roku 2000 za pomoci dotací v několika postupných krocích kompletní nádraží, výtopnu, depo, točnu a 4,5 kilometrovou úzkorozchodnou trať. Ve své sbírce má několik lokomotiv a různé druhy vagónů. Řepařská drážka je již řadu let nejpřitažlivějším turistickým magnetem Kolínska. Návštěvníci, mezi kterými převažují rodiče s dětmi, se ročně počítají na desetitisíce.
Prosincovou událostí na drážce se o víkendu 7. a 8. prosince stanou Čertovské jízdy, při kterých letos naposledy vyjede parní mašinka. Díky řadě sponzorů zde bývá mikulášská nadílka pro děti opravdu bohatá. Dobrou zprávou je, že budou jezdit uzavřené vytápěné vagóny, koupit bude možné perníčky i občerstvení včetně vyhlášených řepánků.
Řepařská drážka má za sebou řadu úspěšných sezón a ani ta letošní nedělá výjimku. Úzkorozchodnou železnicí se svezlo asi 30 tisíc návštěvníků. Lidé se do Kolína sjížděli z celé republiky, nechyběli příznivci z Brna, Karlových Varů, Liberce, Vysočiny či Ostravy. Mezi zahraničními návštěvníky byli nejčastěji Slováci, zvyšují se i počty Poláků, jezdí železniční fanouškové z Německa i Velké Británie. Organizačně se většinou daří návaly zvládat.
"Letos to o Řepánkových slavnostech bylo opravdu náročné, řekl bych na hraně. Snažili jsme se ze všech sil nápor lidí zvládnout, mrzí nás potom, že někteří návštěvníci musejí čekat nebo jsou jinak nespokojeni. Chtělo by to ještě další vagón, ale to od nás kromě peněz vyžaduje i spoustu času a práce," vysvětluje situaci předseda klubu Tomáš Vanča.
Ani po téměř dvaceti letech nemá Klub pro obnovu kolínské řepařské drážky budovatelskou fázi za sebou. Od roku 2016 v areálu vzniká poslední větší stavba - široká hrázděná budova depa pro šest dřevěných otevřených vagónů. Ty dříve stávaly na dešti a každé 2 až 3 roky je bylo nutné natírat, aby trochu vypadaly a nějaký čas vydržely. Za dobu provozu na jejich údržbu padlo jistě 200 kilogramů barvy. Kromě toho má klub i vagóny uzavřené, ale těm povětrnost tolik nevadí. Depo by mělo být dokončeno v příštím roce, zbývá ještě vyrobit a osadit troje dřevěná vrata a dokončit elektroinstalaci. Investici finančně podporuje město Kolín, Středočeský kraj i řada drobnějších dárců.
Málokdo ví, že v areálu drážky jsou podzemní nádrže na vodu s kapacitou asi 50 kubíků. Do nich se jímá dešťová voda, kterou pak využívá parní lokomotiva. Právě střecha depa bude díky své šíři ideálním lapačem vody.
Listopadovou novinkou na drážce byla výsadba 80 stromů. Stromy se v areálu sice sázejí od samého počátku, ale aktuální výsadba je opravdu dobře patrná, a to zejména podél trati směrem ke Kolínu. Druhová skladba sázených stromů byla pestrá, kromě habrů to byly i duby, buky, olše a další.
Další novou investicí se stala dvacetimetrová "opičí dráha" na konečné stanici v Býchorech, která přibyla do dětského areálu k houpačce, prolézačce a skluzavce. Má mimo jiné parádně dlouhou skluzavku a bude se líbit i předškolákům. Výsadbu stromů a instalaci herních prvků umožnila dotace z TPCA ve výši 130 tisíc korun.

Flash banner nelze zobrazit.

Autor článku: Redakce KP
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Řádková inzerce
Oznámení (1 inzerátů)
Nemovitosti (1 inzerátů)
Auto-moto (1 inzerátů)
Prodej (1 inzerátů)
Různé (2 inzerátů)
   
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM