Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je pondělí, 14. října 2019

Kolínská městská autobusová doprava prošla hloubkovým průzkumem. Co průzkum ukázal?

Roční náklady na provoz Městské autobusové dopravy v Kolíně jsou zhruba 32 miliónů korun, město dotuje tuto veřejnou službu víc jak z poloviny, tedy částkou 18 miliónů korun. Je s podivem, že takto nákladnou záležitost město v minulosti platilo, ale službu nijak neregulovalo. Udržován byl zvykový, tradiční model linek a nikdo se o to nestaral. Tak to alespoň vidí místostarosta Tomáš Růžička, který má autobusovou dopravu ve svém referátu od svého nástupu do funkce v roce 2010. Byl to on, kdo zjistil, že někdejší linky k TPCA 7 a 8 jezdí prázdné a zrušil je. Dalšími kroky bylo např. doplnění nízkopodlažních autobusů na všechny páteřní linky, poslední výraznější změnou se stalo zřízení nové linky 13, zajíždějící na Karlovo náměstí. Letos čeká Městskou autobusovou dopravu optimalizace, a to na základě nedávného hloubkového průzkumu, který pro město Kolín vypracovala firma B&C Dopravní systémy s.r.o. V souvislosti s průzkumem, kterého se účastnilo okolo tisíce respondentů, jsme Tomášovi Růžičkovi položili několik otázek.

Kolínská městská autobusová doprava  prošla hloubkovým průzkumem. Co průzkum ukázal?
Ilustrační foto.Foto: Archiv KP
 
Publikováno: 28.9.2016 v 6:00, Aktualizováno: 27.9.2016 v 23:00
Rubrika: Zpravodajství

Jaká jsou pro vás nejdůležitější data z průzkumu? Třeba počet přepravených cestujících za rok, či využití jednotlivých autobusových linek?

Podrobný průzkum městské autobusové dopravy není jen strategický dokument, ale především návod, kde a jak přidat na kvalitě a dopravní obslužnosti. Vždyť podobný průzkum z minulosti k dispozici a využití není. Informací je opravdu hodně, ale veřejnost možná překvapí celková čísla. Posuďte sami. Za loňský rok jsme přepravili 1.549.852 cestujících, v rámci 24 linek, 423 spojů, ujeli 743949 km a zastavili na 75 zastávkách.

Překvapil vás nějaký detail v průzkumu?

Překvapila mě zátěž linky č. 1 (235001 a 235501) která patří k nejvíce využívaným linkám a přepraví více jak 28 % celkového počtu cestujících za rok (437.664 cestujících). Na lince č. 1 je nejzatíženější zastávkou „Kolín, nemocnice“ (34.232 nastupujících cestujících za rok). Tady se potvrzuje oprávněnost mého záměru, že vybudovat horní nasvícení přechodu mezi zastávkou a nemocnicí má své opodstatnění. Na zpáteční lince č. 1 je to samozřejmě vlakové nádraží (53.703 nastupujících cestujících). Mile mě překvapilo celkové hodnocení naší městské autobusové dopravy, kterou kladně ohodnotilo 51 % respondentů, a to známkou výborně a 25 % velmi dobře z celkového počtu cca 1.000 dotázaných.

K čemu poslouží výsledky průzkumu zaměřené na to, jakou mají řidiči výstrojní kázeň, či jak lidé vnímají čistotu zastávek?

Výstrojní kázeň považuji za doplňkovou marginalitu dotazníkového šetření, které obsahovalo celkem 10 otázek. Například v dotazníkovém šetření má o něco málo lepší hodnocení linka č. 13, než třeba budoucí záměr obsluhovat Jaselskou ulici. Podpořit linku č. 13 se rozhodlo 83 % dotázaných, pro Jaselskou ulici 79 %. Ovšem průzkum byl o dopravním výkonu, nebo dílčích doporučení jak zvýšit počet přepravených cestujících, nabídnout více spojů na vlakové nádraží, zkrátit takt ve špičce a zvýšit atraktivnost veřejné dopravy pro všechny účastníky dopravy. Samotné dotazníkové šetření bylo jen doplňkem celého průzkumu.

Kolínská městská autobusová doprava prošla hloubkovým průzkumem. Co průzkum ukázal?
Místostarosta Tomáš Růžička.
Foto: Archiv KP

Ukázal průzkum nějak jednoznačně, jaké změny v autobusové dopravě bude třeba učinit?

Určitě. Od nejjednodušších opatření až po ta složitější v rámci dopravních výkonů. S dopravcem budeme jednat o úpravě jízdních řádů především na linkách č. 1, 6, 9, 11 a 13. Některé méně využívané spoje přesuneme do večerní doby. Odstraníme souběhy vozidel s nulovým odstupem, aby se snížil počet vozidel, která současně vjíždí do nepřestupných zastávek. Budeme vyjednávat o doplnění spojů v odpoledních hodinách v sobotu a neděli. Chceme více přestupných zastávek. Po dopravci budeme požadovat lepší úpravu linky č. 3, aby byla více přehledná a využitelná pro cestující. Linky č. 1 a 11 navrhneme dopravci sloučit se zachováním stávající obslužnosti. Na zastávkách po dopravci budu požadovat zveřejnění schémat konkrétních linek, aby cestující (návštěvník města) věděl, kam linka zajíždí. Není záměrem škrtat, paušalizovat nebo necitlivě snižovat dopravní výkon. Naopak můžeme ušetřit vhodným rozložením vozidel účetní odpisy a časově přesunout méně využívané spoje do doby, kde cestující spoje poptávají. Veřejná doprava nabízí alternativu dopravě individuální, to je náš cíl. Atraktivnější i efektivnější městská autobusová doprava.

Dokážete si představit podobu kolínské městské autobusové dopravy třeba za sedm nebo deset let? Budou ještě potřeba autobusy, či reklama pro zdravý životní styl pohne lidi k tomu, aby víc chodili pěšky či jezdili na kole?

Kolínská autobusová doprava má potenciál být pro cestující atraktivnější. Potřeba nabízet veřejnou dopravu je stále potřebným doplňujícím řešením, jak trvale udržet rozvoj města a snižovat zátěž osobních vozidel na silnicích. Rozvoj veřejné hromadné dopravy přece patří k možnostem, jak celkově dopomoci zajistit trvale udržitelný rozvoj města, jeho sociální a ekonomické funkcí. Osobně bych si přál, abychom více chodili pěšky. Hodnotový systém stávající společnosti nám to nijak neulehčuje a stále někam pospícháme, narůstá nervozita a častěji se objevuje agresivita. To je špatné. Dnešní společnosti stále více chybí pokora. Přesto si myslím, že jsme to ještě nevzdali, což je dobře. Pro budoucnost poptáváme možnost k pořízení elektrobusů a je šance, že dotační možnosti i pro naše malé město budou v příštím roce otevřené.
Dá se už říct, jestli něco ukázal osobní průzkum autobusové linky č. 13? Často totiž vidím autobusy třináctky prázdné.

Za měsíc červenec přepravila tato malá a doplňková linka jedoucí do centra města celkem cca 900 platících cestujících a další blíže nezjištěný počet cestujících ve věku nad 75 let, kteří mají v našem městě městskou autobusovou dopravu zdarma. Podle ohlasů je provoz malé linky vítán a potřebný. Díky poptávce cestujících budeme přidávat zastávku „Kolín, vlakové nádraží ve směru z Karlova náměstí a zastávku „Kolín, Pojišťovna“ ze směru Zálabí. Zastávka „Kolín, Zborovská“ je zatím ještě v povolovacím řízení. Tady občany prosím o trpělivost. Odpolední spoje budeme časově přesouvat, neboť celkově v rámci celé městské autobusové dopravy jsou odpolední spoje méně či minimálně vytížené. Některé spoje se přesunou do pozdější doby, jiné budou časově posunuty do ranní špičky.

Autor článku: Michal Černý / Vladimír Sládek
Nepřehlédněte...
Řádková inzerce
Oznámení (1 inzerátů)
Nemovitosti (1 inzerátů)
Auto-moto (1 inzerátů)
Prodej (1 inzerátů)
Různé (2 inzerátů)
    
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM