Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je středa, 21. listopadu 2018

Město Kolín vs. AVE Kolín: Spor hlavně o zimní pohotovost. Jako vždy jde o peníze

Zima bývá nevyzpytatelná a náklady na zimní údržbu městských komunikací nelze reálně odhadnout. V minulosti se pohybovaly v závislosti na počasí od 2,5 do 9 miliónů korun ročně. Chudé město Kolín letos uznalo, že v minulých letech investovalo do zimní údržby příliš. Objevilo se pochopení, že vznešená okresní metropole nemusí být v zimě dokonale umetená a nasolená, tím spíš, když na to nemá. Kolín rozhodnutím městské rady změnil plán zimní údržby tak, aby město ušetřilo. Nejde o maličkost, ale o stovky tisíc. Zde by měl následovat potlesk, ale z opatrnosti doporučujeme počkat až na konec zimy.

Město Kolín vs. AVE Kolín: Spor hlavně o zimní pohotovost. Jako vždy jde o peníze
Kolín neleží v horách.Foto: Archiv KP
 
Publikováno: 16.12.2014 v 6:00, Aktualizováno: 12.12.2014 v 15:00
Rubrika: Zpravodajství

Zimní údržbu zajišťuje pro město AVE Kolín. Společnost má spolehlivé technické zázemí a dokáže na boj se sněhem vyslat i četu lidí s lopatami a košťaty, kteří zprůchodňují kritická místa jako přechody, autobusové zastávky, schodiště a další... Dosud drželo nepřetržitou zimní pohotovost v AVE 19 lidí, a mohli být okamžitě nasazeni do akce. Podle poníženého plánu bude ve službě pouze 12 pracovníků. Jednatelka AVE Kolín Věra Suchomelová si myslí, že pokud bude zima mírná, město na tom určitě vydělá. Počasí však může i překvapit, a pak by AVE občanům jistě doporučilo, aby své stížnosti směrovali na vedení města. Občané si na jistý nadstandard v této oblasti zvykli a možná se ho budou v zimě dožadovat.

Co se v plánu zimní údržby vlastně změnilo? O ponížení stavu zimní pohotovosti jsme psali výše a právě tento bod ušetří největší náklady. Další změny se týkají solení a prohrnování sněhu. Chemický posyp bude podle nových regulí používán pouze při náledí, prohrnování začne až při výšce sněhové pokrývky 5 centimetrů (dosud to byly 3 centimetry). Ruční úklid zastávek, přechodů a chodníků by se měl podle nového přístupu uskutečnit pouze v pracovní době od 6 do 15 hodin. Věra Suchomelová potvrdila, že dispečer, který údržbu řídí, může v případě potřeby prodloužit směny. Zda však bude možné při kalamitě stáhnout lidi z dovolených, už si tak jistá není.

Kolínský starosta Vít Rakušan se staví jako dobrý hospodář. Utratit půl miliónu měsíčně za držení zimní pohotovosti mu přijde v polabské nížině přehnané. "Stěžejní bod, o kterém jsem se v radě bavili, je ten, že držení zimní pohotovosti, které stálo město půl milionu měsíčně, má cenu jen v případě nepříznivé meteorologické situace. Odmítáme však platit držení pohotovosti, pokud předpověď říká, že bude 6 a více stupňů Celsia a bude maximálně pršet," uvedl.

Podle starosty je počet 12 lidí v zimní pohotovosti adekvátní. "Ve srovnání s Kutnou Horou, Poděbrady a Nymburkem byla pohotovost, jíž nabízela firma AVE, z našeho pohledu naddimenzována a pro polabskou nížinu neodpovídající. Kdybychom byli horským městečkem, tak bych nabídce AVE rozuměl, ale jsme městečkem v polabské nížině. Odmítám tvrzení, že bychom dopustili v Kolíně kalamitu," uzavřel Vít Rakušan. Podle něho nebude problém se orientovat podle střednědobé předpovědi počasí a podle toho si služby objednávat.

"My jsme zákazník, my platíme a domníváme se, že ten, kdo nám služby poskytuje, by nám měl vyjít vstříc."

Autor článku: Vladimír Sládek, Michal Černý
     
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM