Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je pátek, 21. září 2018

Po Ovčárecké ulici je na řadě rekonstrukce Veltrubské

Kolínské Zálabí má za sebou dopravní omezení překonávající vše, co město v posledních letech zažilo. Kompletní uzavírka Ovčárecké a Masarykova mostu byla naštěstí naplánována na dobu celozávodní dovolené v TPCA, i tak ale nebyly výjimkou hodinové zácpy na objízdných trasách.

Po Ovčárecké ulici je na řadě rekonstrukce Veltrubské
Dokončovací práce v Ovčárecké ulici ve středu 9. srpna.Foto: Vladimír Sládek
 
Publikováno: 20.8.2017 v 7:00, Aktualizováno: 19.8.2017 v 20:00
Rubrika: Zpravodajství

Ovčárecká ulice je v úseku od Nového mostu až po železniční nadjezd už kompletně opravená, Zálabí si ale oddychne jen krátce. Na řadu přichází Veltrubská ulice a do konce roku pravděpodobně dojde i k uzávěře Třídvorské. Ani jedna z plánovaných oprav by ale neměla způsobit takový dopravní kolaps jako jarní a letní uzávěry pro dopravu klíčové Ovčárecké ulice. O chystaných opravách silnic v Kolíně jsme si povídali s místostarostou Tomášem Růžičkou.
 
* Minulý týden v předstihu před původně plánovaným termínem definitivně skončila série jarních a letních zálabských objížděk, způsobených rekonstrukcí Ovčárecké ulice. V internetových diskuzích je vina za kolabující dopravu na Zálabí často automaticky připisovaná kolínské radnici, aniž by ale diskutující tušili, že část silnic ve městě patří Středočeskému kraji a že je to právě kraj, kdo u těchto silnic rozhoduje o termínech uzavírek i způsobu vedení objížděk. Na zálabské straně města to platí pro Ovčáreckou a Veltrubskou ulici, tedy pro silnice, které v letošním roce procházejí rozsáhlými stavebními úpravami. Je vůbec v moci města nějak do termínů prací a do způsobu vedení objížděk zasahovat?
Do termínu zahájení direktivně mluvit nemůžeme. Můžeme iniciovat, ale pokud se jedná o výrazný posun termínu, jsme bezmocní. Do vedení objížděk můžeme zasahovat jen jako účastníci řízení a samozřejmě se o to výrazně snažíme. Chceme vždy co nejoptimálnější provozní podmínky, nicméně to hlavní slovo má dopravní policie, odborný garant a státní správa. Otočím-li to, potřebujeme posílit úlohu a postavení obcí. 
 
* Vezměme si konkrétně poslední z dosavadních oprav Ovčárecké ulice, kdy byla na začátku srpna obousměrně uzavřená současně s Masarykovým mostem. Měla kolínská radnice nějaké připomínky k termínu uzavírky a k navrženým objížďkám a co se vám z nich podařilo prosadit?
Z mého pohledu bylo těch oprávněných připomínek, které jsem k návrhu měl, hned několik. Vybírám například rozhodný nesouhlas s uzavřením Masarykova mostu v rozsahu návrhu dopravní policie až do 20. srpna, požadavek na spuštění uzavírky nejdříve až na osmou hodinu ranní, protože je jasné, že všichni jsme po víkendu ještě myšlenkami někde jinde a na nějakou uzavírku nemyslíme. Ten první šok všech řidičů, kteří jedou za prácí v pondělní ranní špičce, se zmírní na minimum a mají možnost si všimnout přenosných dopravních značek, které cestou potkají. Dopravní omezení nás přece nemají hned napoprvé ráno šokovat... A ještě namátkově vyberu nesouhlas s užíváním přenosných semaforů na křižovatce Veltruby – Velký Osek nebo umístění avíza o omezeních až do obce Týnec nad Labem. Důvod byl jednoduchý, je tam most přes Labe. A ještě třeba i maličkost, totiž zneplatnit zákaz vjezdu na „baypasu pro bus“ u okružní křižovatky Na Louži. Co je ovšem skutečně do budoucna potřeba, je odvést tranzitní dopravu mimo město. To je úkol pro Ředitelství silnic a dálnic a pro Středočeský kraj! Po pravdě si nemyslím, že se to zástupcům hnutí ANO, kteří mají ve Středočeském kraji dopravu na starosti, daří.
 
* Uzavírka Ovčárecké ulice měla podle harmonogramu skončit v neděli 20. srpna a po ní by měl být povrch vozovky už definitivní. Radnice ale využila rekonstrukci silnice i k vlastním úpravám přilehlých chodníků a zeleně. Co vše se tedy v Ovčárecké během téměř čtyřměsíčních postupných oprav změnilo?
Krajská správa a údržba silnic letos opravila dva úseky na Ovčárecké ulici, jeden v Sendražicích a aktuálně teď úsek od Nového mostu k železničnímu nadjezdu. V obou případech využila technologii tzv.tichého asfaltu. Dodávám slovo "konečně" - dlouhodobě totiž upozorňuji, že jsou zde hlukové problémy. Tichý asfalt problémy zmírní, ale ještě nevyléčí. My na opravy vozovky navazujeme kompletní rekonstrukcí chodníků a veřejného osvětlení ve stejném úseku od Nového mostu až k nadjezdu. V případě nadjezdu byly též opraveny všechny mostní závěry, které byly v havarijním stavu. Na Ovčárecké tedy ještě zbývá k opravě úsek od železničního nadjezdu až po křižovatku s Kolínskou ulicí na okraji Sendražic. Ten se zatím vlastník komunikace, Krajská správa a údržba silnic, opravovat nechystá a předpokládám, že důvodem jsou peníze. Přesto na opravě trváme, protože v souvislosti s několikaměsíční objížďkou to nutné je. Používejme selský rozum, je minimálně pitomé (omlouvám se za ten výraz), že ten poslední úsek neopravili právě teď současně s tou poslední opravou.
 
* Pojďme do blízké budoucnosti. Už delší dobu se poněkud neurčitě hovořilo o opravách Veltrubské ulice, též patřící kraji. Už tak špatný povrch silnice dostal definitivní "poslední ránu" během objížděk kvůli rekonstrukcí Ovčárecké, kdy právě Veltrubskou byla vedena objížďka nejen pro osobní, ale především pro těžkou nákladní dopravu. Urychlil právě její zhoršující se stav rozhodnutí Veltrubskou konečně opravit? K rekonstrukci vozovky by prý mělo dojít v září. Kdy by měly práce začít a kdy skončit?
Máte dobré informace. Rekonstrukce Veltrubské začne v úterý 5 září. Původně vlastník komunikace chtěl začít o pár dní dříve, ale nakonec jsme se dohodli s ohledem na začátek školní roku, že začne o pár dní později. Podle informací, které všem účastníkům rozeslal, práce potrvají až do konce září. To se mi ale zdá zbytečně dlouhé a věřím, že by to mohli stihnout alespoň o týden dříve. 
 
* V jakém rozsahu bude Veltrubská opravena? V celé délce, tedy od kruhového objezdu u Masarykova mostu až k výjezdu z města u nového židovského hřbitova? A připojí se radnice - stejně jako v případě Ovčárecké - s opravou povrchu přilehlých chodníků a zeleně?
Shodneme se, že Veltrubská potřebuje opravit celá. Jejím vlastníkem je Středočeský kraj, a to v celé délce od kraje města až po napojení na Nový most. Podle zatím známých informací bude Krajská správa a údržba silnic opravovat pouze úsek od stojanu Eko vody poblíž křižovatky Veltrubská s Brankovickou až po křižovatku ulic Veltrubské a Sadové. Proč nebude Veltrubská opravena celá, tedy až k ceduli "Kolín" u vjezdu do města, nechápu. Dotaz jsem zaslal, zatím bez odpovědi. Opět hodnotím selským rozumem, že je to škoda. Takto zůstane neopravených posledních cca 250 metrů Veltrubské od křižovatky se Sadovou směrem na Velký Osek. Ale opakuji, že opravu naplánoval a financuje vlastník komunikace a radnice nemá žádnou možnost do rozsahu a provedení opravy zasáhnout. Škoda. Pokud jde o opravu povrchu přilehlých chodníků a zeleně ve Veltrubské, počítáme s ní, ale až později.
 
* Veltrubská ulice je jedinou přístupovou cestou do řady ulic západně od ní směrem k zimnímu stadionu a Borkům a kompletní uzavření Veltrubské by je úplně odřízlo. Jak budou tyto ulice během oprav dopravně přístupné? Nabízí se buď vjezd Brankovickou ulicí od kruhového objezdu u Masarykova mostu nebo napříč Veltrubskou po některé z křižných ulic, například Okružní. Je už dnes dáno, kudy bude tato lokalita přístupná nebo bude definitivní podoba objížděk určena až těsně před zahájením rekonstrukce Veltrubské?
Potřebujeme mít Brankovickou ulici co nejdéle průjezdnou. Podle toho budeme návrhy objížděk připomínkovat. Předpokládám, že Veltrubská bude v opravovaném úseku dlouhém cca 500 metrů zcela uzavřena. Naopak Brankovická bude po celou dobu oprav průjezdná a mohla by se na chvíli uzavřít až k závěru prací, aby omezení byla co nejmírnější. Zjednodušeně, po dobu uzavírky bude obslužnost z Brankovické a Ovčárecké ulice pouze pro osobní a autobusovou dopravu včetně vozidel AVE. Nákladní doprava bude mít samostatnou objízdnou trasu. 
 
* Oprava Veltrubské by neměla Zálabí zdaleka tak paralyzovat, jako práce v Ovčárecké, protože právě po Ovčárecké je vedena doprava do průmyslové Zóny a TPCA. Výraznější komplikace tak uzavírka Veltrubské zřejmě způsobí jen v městské autobusové dopravě?
Vyjádření dopravce ARRIVA ještě nemáme. Samozřejmě i dopravce je účastníkem řízení a k dopravě i vedení objížděk pro autobusy se vyjadřuje samostatně. Nicméně věřím, že to nebude zdaleka takový problém, jako v případě uzavírky Ovčárecké ulice. 
 
* Třetí plánovaná velká silniční uzávěra na zálabské straně města se naopak bez kolon a velkých komplikací určitě neobejde. Rekonstrukce Třídvorské ulice s jednosměrným provozem řízeným mobilními semafory byla původně avizována už na dobu letních prázdnin, v posledních týdnech se ale o ní přestalo mluvit. Dojde k opravě Třídvorské opravdu ještě letos? A plánujete letos opravy ještě jiných páteřních ulic?
Časově věříme, že Třídvorskou letos stihneme. Mimo časovost zatím jiné překážky nevidím, nicméně to finančně a technicky bude výjimečně náročné. Dvacet miliónů korun může být realitou. Budu rád, pokud budu špatným prorokem... Oprava Třídvorské ale nutná je a začneme-li na konci září, je naděje, že se to do konce roku stihne. Přesný termín ale ještě v tuto chvíli nebyl stanoven. Soutěžíme. K dalším plánům doplním, že ještě letos předěláme malé okružní křižovatky na Masaryčce a pokud to nestihneme letos, na jaře opravíme Masarykovu ulici celou. Potřebuje to. Další velkou akcí je Pražská. Tu chceme letos začít. Času je málo. Pražská ulice bude dopravně komplikovaná, tady mám oprávněné obavy, protože na Náměstí Republiky máme kapacitně rozsáhlou přestupní autobusovou zastávku. Zvládneme to, musíme. 
 
* Souběh velkých oprav zálabských ulic se vzhledem k délce i rozsahu objížděk dotkl života velké části obyvatel města a pochopitelně rozjitřil nervy řidičů. Radnice je pro řadu z nich přirozeným "hromosvodem" stížností, ať už v internetových diskuzích či třeba přímo po telefonu či v mailu. Předpokládám, že i pro vás to bylo pracovně i lidsky náročné období. Nelitujete po zkušenosti z posledních měsíců tak trochu svého rozhodnutí přijmout post místostarosty odpovědného právě za dopravu? I když ta volba byla svým způsobem logická, máte z vedení radnice jako jediný dopravní školu.
Pracovně i lidsky je dlouhodobě náročné plánovat, iniciovat a přesvědčovat. Důležité je se naučit "dobíjet baterky". Víte, když se nad tím zamyslím, přesto nelituji. Představte si, že trvalo čtyři roky, než dopravní firmy, které působí na trhu s dopravním značením na Kolínsku včetně státní správy, pochopily, že při dopravní uzavírce opravdu trvám na prezentaci termínu prostřednictvím dopravních informativních značek. Když jedu a vidím uzavírku, chci jako řidič vědět, do kdy bude trvat! Procesně to obecně jednoduché není, protože v tomto státě má v dopravě stěžejní slovo státní správa a dopravní policie. A právě proto mě to asi baví. Jsem aktivním účastníkem mnoha řízení a snažím se tomu zodpovědně dodávat ten potřebný uživatelský lidský rozměr. Dopravě jsem věnoval hodně času i na úkor svého volna, přesto věřím, že ta práce pro celek smysl má. A víte proč? Protože chuť měnit k lepšímu jako uživatel poznáte.

Autor článku: Petr Soukup
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

Nepřehlédněte...
Řádková inzerce
Nemovitosti (1 inzerátů)
Auto-moto (1 inzerátů)
Prodej (1 inzerátů)
Různé (2 inzerátů)
      
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM