Logo Kolínský PRES
 

Jaderná elektrárna ovlivní i Kolínsko, u Týnce vznikne nová silnice

Zpravodajství
Publikováno: 2.2.2020 Autor článku: Petr Soukup Foto: Redakce KP

Středočeský kraj uvedl, že momentálně se ve středních Čechách připravuje 37 obchvatů měst a obcí v hodnotě několika miliard korun. Seznam je pro Kolíňáky zajímavý tím, že v něm není uvedena žádná z obcí nejen v blízkosti města, ale na celém bývalém okrese Kolín. Jedinou výjimkou je chystaný obchvat Vinařic u Týnce nad Labem, kde se momentálně zpracovává se dokumentace pro územní rozhodnutí.

Jak už před rokem psal tištěný PRES, mnozí pamětníci si jistě vybaví, že před čtvrtstoletím, v polovině devadesátých let, vrcholila v Kolíně "jaderná horečka". Pouhých dvacet kilometrů severně od města totiž měla vyrůst jaderná elektrárna.

Nešlo o nápad tehdejší Klausovy vlády, ale o oživení záměru, který vznikl už v osmdesátých letech, tedy ještě za ´komunistického´ režimu. Tehdejší plán na energetickou soběstačnost počítal s postupnou výstavbou čtyř jaderných elektráren na území dnešní České republiky - dvě z nich byly skutečně postaveny (Dukovany a Temelín) a pro další dvě byly vybrány lokality a stanoveny termíny jejich dokončení. Jaderná elektrárna v Blahutovicích na Ostravsku měla být podle těchto plánů zprovozněna v roce 2003 a dva reaktory v Tetově na Kolínsku měly začít dodávat elektřinu v letech 2009 a 2010.

Volba obou lokalit nebyla vůbec náhodná - území, geologicky i jinak vhodných pro bezpečný provoz něčeho tak velkého a složitého jako je jaderná elektrárna, je totiž v republice jen minimum a právě lokalita severně od Týnce nad Labem, mezi vesnicemi Tetov, Uhlířská Lhota a Radovesnice II, vyhovovala přísným podmínkám dokonale. Kromě výroby elektřiny se počítalo i s tím, že tetovská elektrárna bude zásobovat teplem Prahu a aglomeraci měst Hradec Králové, Pardubice, Chrudim, Kolín, Kutná Hora a Čáslav.
Výstavba jaderné elektrárny v Tetově byla v polovině devadesátých let považovaná za takřka hotovou věc. Společnost ČEZ dokonce otevřela v Kolíně své propagační středisko, předvádějící veřejnosti výhodnost stavby i budoucí elektrárny pro město i celý region. Až vršící se komplikace kolem dostavby Temelína a neustálé oddalování jeho spuštění, současně s obrovským navýšením původně plánovaných nákladů, myšlenku na stavbu další jaderné elektrárny nejprve utlumily a posléze definitivně pohřbily.

O Kolínu se tak v souvislosti s jadernou energetikou začíná znovu mluvit až nyní, tentokrát ovšem v úplně jiných souvislostech. Po dlouhých letech opatrného přešlapování se Babišova vláda zdá se konečně odhodlala k rozhodnutí zformulovat svou ´jadernou´ politiku a přišla se záměrem budoucí dostavby nových bloků v Dukovanech. A jak to souvisí s Kolínem? Stavba jaderných bloků předpokládá přesun obřích speciálních konstrukcí, u nichž lze zvolením nejlevnějšího způsobu dopravy ušetřit horentní částky. A protože cenově suverénně nejvýhodnější doprava vede po vodě, bude k přesunu materiálu do Dukovan využito Labe a tedy i Kolín.
Zatímco cesta obřích nákladů po řece skrz labská zdymadla je už dnes v podstatě připravená, hlavolamem se ukázalo být následné přeložení nákladu na speciální kamiónové soupravy a jejich přejezd od řeky k dostatečně široké silnici od Kolína na Havlíčkův Brod (a dál na Dukovany). Z kolínského přístavu by se soupravy skrz město ´nevymotaly´, obdobná situace je i ve chvaletickém přístavu, kde splavněná labská trasa končí. Jako jediné možné místo budoucí vykládky (a překládky) byl tedy zvolen Týnec nad Labem, kde i tak vznikla nutnost stavby úplně nové silnice, obcházející Vinařice a Záboří nad Labem, protože skrz tu stávající by obří soupravy neprojely.

Náklad přeložený z lodí se z přístaviště za týneckým mostem tedy vydá po stávající silnici směrem na Chvaletice. Hned za Týncem přejede nadjezdem nad železniční tratí Kolín - Pardubice, vystoupá na horizont, mine odbočku doprava na Vinařice a po několika desítkách metrů jízdy (směrem na nedaleké Kojice) dorazí k nové křižovatce, z níž odbočí na zbrusu novou silnici. Ta v délce necelých čtyř kilometrů severně mine Vinařice i sousední Záboří nad Labem a u Kobylnice se napojí na stávající silnici mezi Přeloučí a Kutnou Horou. Po ní pak budou soupravy s nákladem pokračovat přes Kačinu a Nové Dvory ke Kutné Hoře, kde najedou na stávající silnici na Havlíčkův Brod.

Zatímco o dostavbě jaderných bloků v Dukovanech se bude rozhodovat ještě přinejmenším několik let, nová silnice u Týnce nad Labem zřejmě vznikne bez ohledu na výsledek. Středočeský krajský úřad totiž už předloni v prosinci zahájil ´úřední kolečko´ spojené s její stavbou, tedy nejprve posuzování vlivu stavby na životní prostředí, které tehdy bylo v dotčených obcích vyvěšeno na úředních deskách.

Publikováno: 2.2.2020 Autor článku: Petr Soukup Foto: Redakce KP

Komentáře k článku...