Logo Kolínský PRES
 

Na slibovaný obchvat frekventované silnice od Kolína k dálnici D11 se může těšit jen nezlomný optimista

Zpravodajství
Publikováno: 7.2.2020 Autor článku: Petr Soukup Foto: Mapy.cz

Číst jen novinové titulky se obvykle nevyplácí. Ne že by vždy byly zkreslující, ale přinejmenším zjednodušují a skutečná podstata sdělení se leckdy nachází v jedné či dvou nenápadných větách na konci článku.

Vzorovým příkladem je nedávná bombastická informace o chystaném obchvatu frekventované výpadovky z Kolína směrem k "pražské" dálnici D11 (po níž jezdí veškerá doprava z Kolína nejen k dálnici, ale i na Nymburk či Mladou Boleslav).

Jejím zdrojem jsou tisková vyjádření Středočeského kraje, který se pochlubil tím, že krajští radní schválili "záměr vybudování a trasování přeložky silnice I/38 v úseku Oseček – Kolín v rámci posuzování vlivu na životní prostředí (EIA)". Podle tohoto záměru by mezi Kolínem a dálnicí měla vyrůst téměř devět kilometrů dlouhá nová silnice, která se úplně vyhýbá Osečku, Pňovu–Předhradí, Nové Vsi a Ohradě, tedy čtyřem obcím, skrz které vede silnice stávající.

Tento dlouhý obchvat by měl být veden západně od čtyř jmenovaných obcí, při jízdě z Kolína směrem k dálnici by tedy řidiči kousek za Kolínem, ještě před Ohradou, zamířili vlevo na novou silnici, vedoucí po úpatí vrchu Bedřichov a na silnici stávající by se vrátili až za Osečkem. Plánovanou trasu si můžete prohlédnout na přiložené mapce.

Plánovaná stavba je konstrukčně i finančně náročná. Vybudováno by mělo být 11 různě velkých mostů, z toho 5 na hlavní trase obchvatu a dalších 6 na křižujících komunikacích. Počítá se i s vybudováním tří mimoúrovňových křižovatek u Ohrady, Velimi a Osečku.

Příslovečné "čertovo kopýtko" (v tomto případě spíše "kopyto") se ale ukrývá v termínu realizace stavby. S tou totiž Ředitelství silnic a dálnic počítá nikoliv letos či v dohledné době, jak sugerovaly titulky, ale až v letech 2028 až 2030, tedy za 10 let.

Uvědomíme-li si, že v mezidobí proběhnou minimálně dvoje (a spíše troje) volby do parlamentu a krajského zastupitelstva, je jasné, že o stavbě samotné a jejím financování budou rozhodovat úplně jiné garnitury politiků než ty, které se dnes velkolepými plány na devítikilometrový obchvat chlubí.

Je pochopitelné, že řidičům, denně projíždějícím v dopravních špičkách v kolonách po frekventované silnici od Kolína k dálnici (či zpět), znějí titulky o stavbě moderního obchvatu příjemně, ve skutečnosti ale jde jen o hypotetickou červenou čáru na mapě...

Publikováno: 7.2.2020 Autor článku: Petr Soukup Foto: Mapy.cz

Komentáře k článku...