Logo Kolínský PRES
 

O kompletní rekonstrukci Nového mostu přes Labe se mluvilo čtyři roky, nakonec ale začala bez varování a doslova z hodiny na hodinu

Zpravodajství
Publikováno: 3.5.2021 Autor článku: Petr Soukup Foto: Archiv KP

Rekonstrukce Nového mostu v Kolíně je několikaletým evergreenem. Předchozí, "babišovské" vedení Středočeského kraje (Jermanová, Herman a spol.) ji několikrát odložilo a tak akce "spadla na hlavu" jejich nástupcům.

O nutné kompletní rekonstrukci Nového mostu se v Kolíně mluví už od jara 2018, kdy ji Středočeský kraj poprvé oznámil se zdůvodněním, že 30 let starý most je ve špatném technickém stavu. Pod slovem "rekonstrukce" se ukrývá téměř kompletní "rozborka" mostu - kvůli katastrofálnímu technickému stavu bude nejprve rozebrán až na samotnou nosnou konstrukci a spodní stavbu, holá kostra bude očištěna od degradovaného betonu, budou opravena poškozená místa a kostra bude natřena. Po dokončení oprav nosné konstrukce pak bude znovuvystavěn "hořejšek" mostu, tedy dojde na izolace, odvodnění a nakonec i na silniční svršek.

Středočeský kraj, vlastník mostu a organizátor jeho rekonstrukce, v minulosti nejprve opakovaně uváděl, že stavební práce budou zahájeny na podzim roku 2019. Následně Martin Herman z Ovčár (ANO), tehdejší krajský radní odpovědný za investice, na Facebooku přiznal "mírný posun termínu" zahájení rekonstrukce mostu, pracovat se ale nezačalo ani v dubnu 2020, což měl být nový "definitivní" termín. Ukázalo se, že tehdejší vedení kraje přes opakované proklamace na plánovanou rekonstrukci nesehnalo potřebné peníze...

Rada kraje následně loni na jaře schválila vítěze soutěže na opravu mostu (sdružení firem Strabag a Porr má zakázku provést za cca 380 miliónů korun), protože ale stále chyběly potřebné finance, byl ve smlouvě jako poslední možný termín předání budoucího staveniště stavebním firmám uveden až 31. říjen 2021.

Loni na podzim pak voliči z Krajského úřadu dosavadní politickou garnituru v čele s hejtmankou Jermanovou vyhnali a o své křeslo spolu s ní přišel i "slibotechna" Herman. Oprava kolínského mostu tak spolu s dalšími resty "spadla" na nové vedení kraje, které následně potvrdilo, že v rozpočtu na rekonstrukci mostu žádné prostředky skutečně vyčleněny nebyly...

Protože kvůli špatnému technickému stavu mostu je jeho oprava nutná, snažilo se nové vedení kraje získat peníze na rekonstrukci od Státního fondu dopravní infrastruktury. Než byl jasný výsledek, popadalo ale v dubnu z mostu na železniční trať několik kusů betonu a věci se daly do pohybu nečekaným způsobem - byl vyhlášen havarijní stav mostu a v podstatě "z hodiny na hodinu" začala jeho nouzová oprava.

Rekonstrukce mostu tedy nezačala podle projektu z uskutečněného výběrového řízení, ale probíhá podle projektu havarijního. Ten obsahuje cca 80 procent prací z původního projektu, především kompletní opravu celého tělesa mostu, zatímco o tom, zda se provede i zbylých 20 procent původně plánovaných prací (rekonstrukce nájezdů na most, jak od Starokolínské, tak u Futura), se teprve rozhodne.

Havarijní stav též "vyřešil" otázku peněz. Rekonstrukci mostu zaplatí ze svého rozpočtu Středočeský kraj, přičemž jeho snahou samozřejmě bude, aby na ní v co nejvyšší míře přispěl Státní fond dopravní infrastruktury (jednání o tom stále probíhají).

Kolíňáky ale samozřejmě zajímá, jak rekonstrukce zasáhne do průjezdnosti mostu. První etapa prací, běžící od konce dubna do 20. června, tedy následující 2 měsíce, omezí provoz na mostě jen minimálně. V této etapě budou probíhat jen postupné uzavírky kratších úseků v jednom ze čtyř pruhů, což by řidiči téměř neměli pocítit.

Jinak tomu bude od druhé etapy prací, ohlášené od 20. června na následujících 12 měsíců, tedy do června roku 2022. Po dobu roku bude uzavřena vždy jedna polovina mostu (prvních cca 6 měsíců levá polovina mostu směrem na Zálabí, dalších 6 měsíců druhá) a kompletní doprava bude svedena do poloviny druhé. Znamená to, že současné 4 pruhy se na rok změní na pruhy 2, tedy 1 jízdní pruh ve směru od města na Zálabí a druhý pruh ve směru opačném.

Během 12 měsíců, kdy se bude po mostě jezdit jen ve dvou pruzích, na něj bude zakázán vjezd nákladní dopravě nad 3,5 tuny (objížďka bude vedena po obchvatu, přes Novou Ves k dálnici D11, poté po dálnici na sjezd u Velkého Oseka či u Dobšic a odtamtud do ovčárecké průmyslový zóny a na Zálabí). Výjimku budou mít samozřejmě autobusy (městské i příměstské spoje), vozidla AVE, hasiči a záchranáři. Způsob průjezdnosti křižovatek na obou stranách mostu (funkčnost semaforů, možnost odbočení atd.) bude upřesněn až před červnovým uzavřením poloviny mostu.

Po zprovoznění obou polovin opraveného mostu příští rok na konci června pak ve zbytku roku ještě budou dobíhat dokončovací práce, během nich by ale dopravní omezení už měla být jen minimální. 

I přes vyloučení nákladní dopravy z opravovaného mostu ale momentálně nelze odhadnout, jak silně od 20. června uzavření poloviny mostu ochromí dopravu na mostě i v jeho okolí. Naštěstí se nevyplnily původní informace, že Nový most bude delší čas uzavřen úplně - stavaři slibují, že kvůli výměně dilatačních závěrů bude most neprůjezdný jen dva víkendy během celé rekonstrukce...

 

 

Publikováno: 3.5.2021 Autor článku: Petr Soukup Foto: Archiv KP

Komentáře k článku...

Zavřít