Logo Kolínský PRES
 

Před deseti lety se o novostavbě zdvíhacího železničního mostu přes Labe v Kolíně poprvé psalo jako o tunelu století

Zpravodajství
Publikováno: 26.3.2020 Autor článku: Petr Soukup Foto: Archiv KP

Před deseti lety se novostavba zdvíhacího železničního mostu přes Labe v Kolíně poprvé dostala na titulní strany nejen tuzemských, ale i evropských deníků. Nestalo se tak kvůli technické zajímavosti mostu, ale kvůli ceně i okolnostem jeho stavby. Kolínský železniční most byl totiž opakovaně označen za příklad zneužívání evropských dotací.

Už během dokončování stavby totiž investor, Ředitelství vodních cest, rozhodl o tom, že poslední fáze stavby, totiž instalace zvedacího mechanismu mostu, nebude provedena s neuvěřitelným zdůvodněním, že není potřeba. Zdvihání mostu mělo umožnit, aby po Labi až do Chvaletic proplouvaly lodi s nákladem do výšky 7 metrů, bez zvedacího mechanismu se ale most zvýšil z dosavadních 4,5 metru (zbouraného starého mostu) o pouhých 70 centimetrů. Sousední rekonstruované mosty v Nymburce a Poděbradech ale umožňují přepravu nákladů také jen do výše 5,2 metru, čili lodě s vyššími náklady by stejně ke Kolínu nemohly doplout.

Na veřejnost se následně dostaly i údaje o neuvěřitelné ceně za stavbu mostu. Cena 1,3 miliardy korun totiž byla třináctkrát vyšší než nejdražší rekonstrukce posledních let, kterou bylo zvýšení nymburského železničního mostu o 80 centimetrů či rekonstrukce mostu na rychlíkové tratí mezi Mostem a Ústím nad Labem, za který stát zaplatil 60 milionů.

Zvyšování kolínského i nymburského mostu prosadil někdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) a obě zakázky získala firma Viamont DSP, kde Řebíček držel ještě během svého ministrování akcie. Cenu kolínské rekonstrukce překročily ze srovnatelných projektů jen dva dálniční mosty, konkrétně kilometrový most přes Lužnici na dálnici D3 a dvoukilometrová Lahovická estakáda na pražském okruhu. Most v Kolíně přitom měří jen 132 metrů a nebyl postaven úplně znova, stavitelé pouze zpevnili oba břehy a staré pilíře a na ně pak nasadili železnou konstrukci.

Do Kolína později dorazily i zahraniční televizní štáby, mezi nimi i elitní zpravodajka německé televize ARD  Marion Schmicklerová. Ta ve své reportáži uvedla, že Němci, kteří odvádějí do evropského rozpočtu nejvyšší částky, nedokáží pochopit, proč rekonstrukce mostu v Kolíně o délce 130 metrů stála o deset milionů eur více než ve stejné době dokončený most v Deggendorfu dokončený ve stejné době, který na překonání Dunaje potřeboval konstrukci o délce 470 metrů. Podle zahraničních novinářů absurdní kolínskou investici podtrhuje i zdvihací pole mostu, které se kvůli absentujícímu mechanismu nikdy nebude zdvihat.
 

Publikováno: 26.3.2020 Autor článku: Petr Soukup Foto: Archiv KP

Komentáře k článku...