Logo Kolínský PRES
 

Víte, kde skončila první kolínská "trojčata", která z výrobní linky sjela přesně před patnácti lety?

Zpravodajství
Publikováno: 28.2.2020 Autor článku: Petr Soukup Foto: Archiv KP

Víte, čím je zvláštní datum 28. února 2020? Přesně před patnácti lety, 28. února 2005, sjelo z výrobní linky v kolínské TPCA první auto určené zákazníkům.

Historicky první "trojčata", tedy vozy Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1, sice nově nainstalované výrobní linky vyráběly už tři měsíce předtím, hotová auta ale byla následně rozebírána, protože šlo zatím jen o testovací provoz určený k zaučení pracovníků.

Dalších devět let pak byly první tři "naostro" vyrobené vozy, světle modrá toyota, žlutý citroën a červený peugeot, vystaveny před továrnou a v roce 2015 se přestěhovaly do Národně technického muzea v Praze, kde se staly součástí jeho sbírek.

Situace na evropských trzích v době zahájení výroby "trojčat" byla zcela odlišná než dnes. Tehdy se v Evropě prodávaly pouze tři další "malé" vozy, Fiat Punto, Opel Corsa a Daewoo Tico, zatímco dnes mají "trojčata" dvacítku konkurenčních modelů.

První v Kolíně vyrobené automobily se před patnácti lety prodávaly ve Francii a Itálii, na českém trhu měly prodejní premiéru o tři měsíce později, tedy v červnu 2005 a na Slovensku až následující rok.

"Trojčata" tehdy svou výbavou válcovala konkurenci - kvalitou zpracování a především výbavou dosahovala auta z Kolína parametrů vozů vyšších tříd. Již v základní výbavě měla airbag řidiče či antiblokovací systém ABS, což nenabízela ani Škoda Fabia, která byla co do velikosti o třídu výš než miniauta z TPCA.

Doplňme ještě, že miliontý vůz byl v Kolíně vyroben 1. prosince 2008, v polovině února 2017 zde dokončili třímiliontý. Dnes má závod TPCA 2.400 zaměstnanců, z jeho výrobní linky sjede jedno hotové auto každých 57 a půl vteřiny a výroba jednoho auta od vyválcování plechu po kontrolu trvá 12 hodin.

 

Publikováno: 28.2.2020 Autor článku: Petr Soukup Foto: Archiv KP

Komentáře k článku...