Redakce Inzerce Řádková inzerce Spřátelené weby Dnes je sobota, 17. listopadu 2018

Cyklisty v centru čekají změny

Na dohled se přiblížily dvě nepřehlédnutelné změny ve vedení cyklodopravy v centru Kolína, konkrétně v Rubešově ulici a přímo na Karlově náměstí.

Cyklisty v centru čekají změny
Foto: Archiv KP
 
Publikováno: 2.6.2018 v 7:00, Aktualizováno: 1.6.2018 v 22:00
Rubrika: Zpravodajství

Jsou jedním z konkrétních výstupů loňské prosincové veřejné debaty nazvané „Vize cyklodopravy v historickém centru Kolína", na níž místostarosta Tomáš Růžička a Tomáš Cach, pražský dopravní urbanista se specializací na cyklodopravu, představili v mnohém převratný pohled na možnosti pohybu cyklistů v centru Kolína. Na detaily úprav jsme se zeptali místostarostyyTomáše Růžičky.

* Na celkovou koncepci cyklistické dopravy v centru se vás už před časem Pres ptal. Tehdy jste mluvil o principu umožnění obousměrného pohyb cyklistů v jednosměrkách i o tom, že uskutečnění celkové vize úprav je během na dlouhou trať s přesahem do dalšího volebního období. Dvě konkrétní úpravy už jsou ale na spadnutí, pojďme si je tedy představit. První se týká křižovatky u Savoye, k jakým úpravám pro cyklisty zde dojde?

Řada cyklistů projíždějících centrem míří na Zálabí a využívají k tomu Masarykův most. Všichni dnes víme, že momentálně je při výjezdu z centra Rubešovou ulicí veškeré dopravě zakázáno odbočení doleva na most a auta i cyklisté smějí bez porušení dopravních předpisů pokračovat buď rovně (a dolů) do ulice Na Pobřeží či doprava do Mostní. Řada cyklistů, mířících na Zálabí, tento zákaz odbočení vlevo porušovala a ukázalo se, že existuje řešení, které bez ohrožení bezpečnosti silničního provozu takové chování umožní legalizovat, protože oproti motoristům bude mít cyklista na výjezdu z Rubešovy ulice paradoxně mnohem lepší rozhledové podmínky než motorista. Vodorovným dopravním značením tedy bude na vozovce křižovatky vyznačen ještě jeden pruh pro cyklisty umožňující jim odbočit doleva na Masarykův most. Tady se ještě zmíním, že toto řešení jsem se snažil prosadit dlouhodobě, ale narážel jsem na zamítavou argumentaci. Teprve až delší spolupráce s Tomáše Cachem mi pomohla přesvědčit dopravní policii a následně státní správu.

* Druhá změna se týká Karlova náměstí, respektive jeho východo-západní spojnice mezi Kutnohorskou a Pražskou ulicí. Jaký byl důvod změny a jak bude nové řešení vypadat?

Důvodem druhé úpravy je umožnit průjezd cyklistů přímou cestou od vyústění ulice Kutnohorské na Karlově náměstí do ulice Pražské na opačné staně náměstí, tedy v protisměru současnou jednosměrkou. Silnice je dostatečně široká, navíc je centrum historické části města Zónou 20 (km/h), takže by nemělo docházet k nebezpečným situacím. Průjezd cyklistů náměstím od Kutnohorské ulice do Pražské bude umožněn bez toho, aniž by tu byl fyzicky na zemi vyznačen barvou pruh pro cyklisty.

* Máte už k oběma změnám všechna potřebna "razítka"? Kdy budou obě tyto cyklistické úpravy spuštěny?

Zásadní razítka máme, státní správa po lhůtě pro připomínky už vydala potřebná povolení. Navrženou úpravu jsem taktéž projednal na avizovaném veřejném slyšení. Každý měl možnost se k návrhům vyjádřit. Značení je objednáno a do poloviny června by mělo být dodavatelem provedeno.

* Třetí změnou mělo být vyznačení nového cyklopruhu v protisměru jednosměrnou ulicí Na Pobřeží směrem k Savoyi. Tato varianta definitivně padla nebo byla jen odložena?

Třetí změna, z odborného pohledu nejvíce připomínkovaná ze strany státní správy, je zatím odsunuta. Přitom pro její zavedení je logický důvod bezproblémového propojení centra města s lokalitou u nádraží, které chybí. Současná situace, kdy jsou cyklisté nuceni jet od nádraží do centra Kutnohorskou ulicí a musí překonávat dvě frekventované světelné křižovatky, ideální není. Tato trasa nejfrekventovanější křižovatkou u OC Futura je pro většinu cyklistů demotivující. Takto by vznikla nová trasa, stejně dlouhá a přitom vedoucí ulicemi s mnohem nižší intenzitou dopravy. Návrh ale nepovažuji za definitivně odložený. Státní správa mimo šířkové poměry poukazuje i na rozpor mezi Technickými podmínkami č. 179 pro cyklodopravu a silničním zákonem. Legislativa se i v této dopravní oblasti postupně zpřesňuje. Doufám, že po určité době se k návrhu nebo jeho dílčí aktualizací úspěšně vrátíme. Navíc již budeme mít zkušenosti s tím, jak fungují obě výše popsané změny v centru, které byly dříve z praxe státní správy neproveditelné. To výsledný verdikt určitě ovlivní. A nezapomínejme, že u úřadu práce pracujeme na studii nové okružní křižovatky. Zde jsem připomínkoval, aby byl uzpůsoben vjezd směr centrum města i pro opačný výjezd cyklistů do Kutnohorské právě i díky studii, na které jsem pracoval společně s Tomášem Cachem.

Autor článku: Petr Soukup
Poslední komentáře
Počet příspěvků: 0 | Buďte první!

Zatím žádný komentář.

      
Soubory cookie používáme k tomu, abychom vám usnadnili a zpříjemnili používání našich webových stránek.
Používáním našich webových stránek vyjadřujete svůj souhlas s umístěním souborů cookie ve vašem zařízení. Další informace
ROZUMÍM