Do ulic Kolína poprvé vyjely Mercedesy

Dnes, v sobotu 1. února, vyjely do ulic Kolína poprvé autobusy nového provozovatele městské autobusové dopravy, společnosti OAD Kolín.
OAD Kolín při té příležitosti rozšířila provoz nově otevřeného kontaktního centra na autobusovém nádraží. Ti, kdo městské autobusy využívají, si zde mohou zařídit slevy na MHD a nové předplacené karty OAD Kolín i během víkendu, od pondělka pak každý den až do večera do 18 hodin, aby si vše potřebné zvládli zařídit i lidé, kteří se vracejí později z práce.
Společnost OAD Kolín současně zveřejnila odpovědi na nějčastější dotazy týkající se MHD:
Jak se můžu v autobuse MHD Kolín odbavit?
- platbou v hotovosti
- bezkontaktní platební kartou VISA nebo Mastercard (debetní, kreditní, předplacená)
- Kolínskou chytrou klíčenkou
- emulovanou platební kartou uloženou v mobilním telefonu
- bezkontaktní platební kartou ve formě nositelné elektroniky – různé přívěšky, klíčenky
- bezkontaktní platební kartou ve formě nálepky – sticker
Jakou platební kartu mohu v rámci elektronického odbavovacího systému využít?
Využít můžete jakoukoliv bezkontaktní platební kartu VISA nebo Mastercard a to bez ohledu na banku, která kartu vydala. Bezkontaktní kartu poznáte podle loga bezkontaktních platebních karet:
Je používání bezkontaktních platebních karet bezpečné?
Ano. Odbavení cestujícího probíhá tak, že držitel kartu přiloží ke čtečce odbavovacího zařízení ve vozidle sám a nemusíte ji tedy při odbavení předávat řidiči vozidla a máte ji tak po celou dobu odbavování pod kontrolou.
Ve své peněžence mám více bezkontaktních karet. Mohu se odbavit přiložením celé peněženky k terminál?
Při přiložení celé peněženky s více bezkontaktními kartami ke čtečce povede v lepším případě k tomu, že nebudete odbaven. V horším případě může systém při odbavení při nástupu a výstupu pokaždé z více karet vybrat kartu jinou, což povede k zaznamenání transakcí a následnému zaplacení jízdného z obou karet. Aby se předešlo obdobným situacím, je žádoucí kartu přikládat k terminálu kartu samostatně.
Je potřeba při používání platební karty zadávat PIN?
Ne. Terminály a validátory v autobusech MHD Kolín nikdy nebudou vyžadovat zadání PINu.
Co musím udělat při ztrátě nebo krádeži karty?
Při krádeži nebo ztrátě karty je třeba kontaktovat banku, která kartu vydala, a ta zajistí zablokování karty. Pokud po ztrátě či krádeži byly kartou provedeny transakce, musíte ji jako držitel reklamovat u své vydavatelské banky. Případně zneužití transakcí bezkontaktní platební kartou je chráněno zákonem stejně jako ostatní neoprávněné použití platební karty.
Je možné přečíst údaje z bezkontaktní karty na dálku?
Ne. Bezkontaktní kartu je třeba přiložit velmi blízko ke čtecí zóně na terminálu. Není tedy možné, aby došlo k náhodné transakci, např. při přenášení karty blízko terminálu. Nelze vyloučit, že může dojít k provedení nechtěné transakce za situace, kdy cestující má např. peněženku s bankovní kartou nebo bankovní kartu uloženou v kapse svého oblečení a opře se o terminál.
Bude Okresní autobusová doprava Kolín jako provozovatel veřejné dopravy ukládat a zpracovávat citlivá data z karet?
Ne. Všechny terminály a validátory při přiložení bezkontaktní platební karty všechna citlivá data zašifrují do podoby, ze které není možné – bez znalosti hesel – zpětně rekonstruovat původní data (číslo karty, datum expirace karty). V odbavovacím systému provozovatele tedy budou používána pouze bezcenná náhradní čísla karet (tzv. tokeny – které jsou vytvořeny zašifrováním původních údajů, tedy tokenizací). Teprve banka, která bude zúčtovat transakce pro provozovatele (aktuálně bude touto bankou ČSOB), převede tato náhradní čísla zpět do původní podoby. Všechny čtečky bezkontaktních platebních karet použité v rámci odbavovacího systému jsou bezpečná zařízení, která musí být certifikována kartovými společnostmi.
Bude mít Okresní autobusová doprava Kolín přístup k informacím o transakcích provedených bezkontaktní platební kartou mimo odbavovací systém nebo k informacím o zůstatcích na bankovním účtu, ke kterému je karta vydána?
Ne. Banky nebudou provozovateli odbavovacího systému, tedy OAD Kolín, sdělovat žádné citlivé údaje držitelů. V případě, kdy nebudete využívat slevy na jízdném nebo bezplatnou přepravu, nebude OAD Kolín disponovat s žádnými osobními údaji cestujícího.
Co mám dělat, když mi terminál zamítne kartu?
Protože řidič na místě nemůže ověřit důvody zamítnutí transakce, musíte si zakoupit jiný jízdní doklad. Následně musíte kontaktovat vydavatele karty.
Kde si mohu vytisknout daňový doklad?
Na webovém rozhraní www.mhdkolin.cz je možné nahlédnout do přehledu zaplacených jízdních dokladů vybranou bezkontaktní platební kartou a vytisknout si daňový doklad pro vybrané jízdní doklady.
Chci jezdit v MHD, ale nemám platební kartu nebo mám kartu ke svému účtu, ale nechci ji používat z obavy ztráty nebo zcizení?
Okresní autobusová doprava Kolín bude na přepážce informační kanceláře prodávat bezkontaktní předplacené platební karty od ČSOB, které nejsou vázané k běžnému bankovnímu účtu. Cena karty (platební samolepky) bude stát 199 Kč. Kartu bude nutné, dle obdrženého návodu, před jejím použitím zaregistrovat na www.kartabezuctu.cz.