Logo Kolínský PRES
 

Otázky a odpovědi o budoucím kolínském obchvatu: kudy, kdy a hlavně, ukončil by každodenní dopravní zácpy v ulicích města?

Zpravodajství
Publikováno: 7.3.2024 Autor článku: Petr Soukup Foto: Archiv KP

V médiích i facebookových skupinách se v posledních týdnech objevují zmínky o stavbě východního obchvatu Kolína. Je obchvat opravdu reálný? Kudy povede? A vyřeší každodenní dopravní zácpy v ulicích města?

Vezměme to popořádku. Jasné je to, kudy by trasa případného obchvatu vedla. V minulosti se sice spekulovalo o obchvatu západně od města (tedy od Nové Vsi kolem Klavar přes Labe a dál v prostoru mezi Hradištkem I a Veltruby k průmyslové zóně u Ovčár), ten je ale spojen s komplikacemi takového kalibru, že jedinou schůdnou trasou je obchvat východní.

Ani přesná trasa budoucího východního obchvatu ještě neexistuje, vedl by ale pravděpodobně v linii, kterou si můžete prohlédnout dole pod článkem. Cca 10 kilometrů dlouhá (zatím hypotetická) silnice začíná na místě dnešního sjezdu z obchvatu na Šťáralce, následně musí po mostě (či mostech) překonat seřazovací nádraží, silnici k Sandberku a Labe, na druhé straně řeky by byl nutný další most nad třídvorskou výpadovkou (někde u dnešního kruhového objezdu u Třech Dvor), poté by obchvat napříč "prořízl" les za Vinicí a po dalším mostním překonání kolejí řepařské drážky by se napojil u Ovčár na kruhový objezd u průmyslové zóny.

Letos kolínská radnice učiní první nutný krok k budoucí stavbě, snadný v tom, že k němu nepotřebuje peníze ani souhlas od nikoho jiného. Zafinancuje totiž cca třemi a půl milióny korun z vlastního rozpočtu vypracování studie, která prověří, zda je v této trase stavba obchvatu možná. Zjednodušeně řečeno - studie by měla dát odpověď na otázku, zda ve zvažované trase není něco, co by budoucí stavbě fatálně bránilo a proto zhotovitelé studie osloví všechny orgány veřejné správy, které by se v budoucnu k stavbě obchvatu vyjadřovaly.

Teprve až studie přijde s (očekávaným) kladným verdiktem (tedy že stavbě obchvatu nic fatálního nebrání), dojde ke skutečnému "lámání chleba" - zatímco studie je totiž záležitostí města, samotnou stavbu obchvatu by už rozhodoval, platil a prováděl "stát" (pravděpodobně Ředitelství silnic a dálnic). Tedy Kolín by musel "vylobovat" (přesvědčit) Středočeský kraj a stát, že je stavba obchvatu nutná a potřebná, což je ovšem argument, který používají desítky měst v ČR, které obchvat též chtějí a potřebují a které tedy budou s Kolínem o stavbu obchvatu soupeřit. A to ještě nechávám stranou úsměvný rozměr celé budoucí kauzy, totiž že Kolín usiluje o obchvat coby město, které už de facto jeden obchvat má...

Jinak řečeno - dnes je jisté to, že za rok a půl (tak dlouho bude její vypracování trvat) bude mít město v ruce studii, která pravděpodobně řekne, že stavba východního obchvatu je proveditelná. Zda poté stát o stavbě obchvatu rozhodne lze dnes jen těžko předjímat (bude to po volbách krajských i parlamentních, takže rozhodovat budou pravděpodobně zcela jiné garnitury politiků než dnes) a i kdyby ano, i tak by následovala řada nutných (a časově dlouhých) kroků. Projektování, získání stavebního povolení, výběrová řízení na zhotovitele a samotná stavba (jen ta by vzhledem k rozsahu a složitosti trvala cca 2 roky). I kdyby šlo vše jako "na drátkách" (což je nepravděpodobné), pak vzhledem k výše popsaným procesům a lhůtám by východní obchvat mohl stát zhruba za... deset let.

A na závěr ještě jedna "drobnost". Obchvat by samozřejmě (instalováním zákazových značek) z města téměř stoprocentně vyhnal těžkou nákladní dopravu, která dnes projíždí skrz Kolín přes zálabskou Ovčáreckou ulici, Nový most a Polepskou ulici, zácpy ve městě by ale pravděpodobně neodstranil. Každodenní dopravní kalamitu totiž způsobují lidé v tisících osobních aut, kteří se dvakrát denně přemisťují mezi průmyslovou zónou a svými byty na sídlišti. Je ale velkou otázkou, zda by tito řidiči k jízdě do práce a z práce nový východní obchvat skutečně využívali, protože jízda po obchvatu ze sídliště do zóny by jednak byla o cca 4 kilometry delší (oproti stávající trase po průtahu a přes Nový most) a navíc by nemusela být úplně snadná. Představte si, co by se například dělo u kruhového objezdu nad nemocnicí, kdyby se právě přes něj pokusily ve špičce projet směrem k nájezdu na obchvat (či naopak) stovky osobních aut mířících ze sídliště na směnu do automobilky...

 



Publikováno: 7.3.2024 Autor článku: Petr Soukup Foto: Archiv KP

Komentáře k článku...

Zavřít